Camaro 1967

Camaro 1967 delade subframen / semi-unibody-designen med Chevy II Nova 1968. Nästan 80 fabriks- och 40 återförsäljaralternativ, inklusive tre huvudpaket, fanns tillgängliga: RS, SS och Z/28.

SS inkluderade en 350 kubiktums V8 (5,7 liter) som producerade 295 hk vid 4800 varv/minut och 515 Nm vridmoment vid 3200 varv och L35 och L78 396 kubiktums (6,5 liter) V8-motorer som producerade 375 hk vid 5600 varv/minut och 563 Nm vid 3600. SS innehöll ickefunktionella luftinsläpp på huven, speciell randning och SS-märkning i grillen, på framskärmar, tanklocket och tutknappen. Det var möjligt att beställa både SS- och RS-alternativ, vilket gjorde den till SS/RS. 1967 gick en Camaro SS/RS-cabriolet med en 396-motor som Pacecar i Indianapolis 500.

Alternativskoden Z/28 infördes i december 1966 för modellåret 1967. Det var Vince Piggins, som tänkte erbjuda “praktiskt taget tävlingsklara” Camaros till salu från alla Chevroletåterförsäljare. Detta alternativpaket nämndes inte i någon försäljningslitteratur, så det var okänt för de flesta köpare. Alternativet Z/28 krävde främre skivbromsar och en muncie 4-växlad manuell växellåda (posi-traction diff var valfritt). Den innehöll en 302 kubiktums (4,9 liter) V-8, 3 tum vevaxel med 4 tum borrning, ett aluminiuminsug och en 4-tums sekundär vakuum Holley förgasare på 780 CFM. Motorn designades specifikt för att tävla i Trans Am-serien (vilket krävde motorer mindre än 305 cu in (5,0 liter). Motorns annonserade effekt listades till 290 hk. Detta är en undervärderad siffra. Chevrolet ville hålla hästkraftsförhållandet på mindre än 1 hk per kubiktum av olika skäl (t.ex. försäkrings- och tävlingsklasser). Fabriksuppgiften på 290 hk inträffade vid 5300 varv/minut, medan den faktiska toppen för den högvarvande 302 var närmare 360 ​​hk med enkel fyrportsförgasare och 400 hk med valfria dubbla fyrportsförgasare vid 6800-7000 varv/minut. Z/28 kom också med uppgraderad fjädring, racingstripes på huven och bagageluckan, ‘302’ emblem på framskärmarna på 67 och tidiga 68 bilar, och Z/28-emblem i slutet av 68 och 69. Det var också möjligt för att kombinera Z/28-paketet med RS-paketet.

Endast 602 Z/28 såldes 1967, tillsammans med cirka 100 Indianapolis Pace Car-kopior. 1967 och 1968 Z/28 hade inte cowlinduktionhuven, valfritt på 1969 Z/28. 1967 Z28 fick luft från en luftrenare med öppet element eller från en valfri anlsutning som fästes på sidan av luftrenaren som gick till brandväggen och fick luft från sidoventilerna. 15-tums rallyhjul ingick i Z/28 medan alla andra Camaros 1967-69 hade 14-tums hjul.

Ursprunget till typskylten Z/28 kom från RPO-koderna – RPO Z28 var koden för Special Performance-paketet. RPO Z27 var för Super Sport-paketet.

Bilar monterade i Schweiz, på GM:s lokala anläggning i Biel, var alla cupéer med 283 kubiktums (4,6 liter) V8 som producerade 195 hk vid 4800 varv/minut och 386 Nm vid 2400 varv/minut – en motor som inte var tillgänglig i samtida Camaros byggda i USA. Camaros byggda i Schweiz var inte tillgängliga med manuell treväxlad och hade ett differentialås och skivbromsar som standard. Viss ytterligare säkerhetsutrustning var också standard.

Produktionsantal:

Bas: 121.051
RS: 64,842
SS: 34.411
Z28: 602
Totalt: 220.906

Uppgifter från Wikipedia