Camarons historia

Chevrolet Camaro är en medelstor amerikansk bil tillverkad av Chevrolet, klassificerad som en ponybil och vissa versioner också som en muskelbil. Den började säljas 29 september 1966 för modellåret 1967 och designades som en konkurrerande modell till Ford Mustang. Bilen delade sin plattform och huvudkomponenter med Pontiac Firebird, som också introducerades samma år.

Fyra distinkta generationer av Camaro utvecklades innan produktionen slutade 2002. Namnet återupplivades på en konceptbil som utvecklades till femte generationens Camaro, produktionen startade den 16 mars 2009. Över 5 miljoner Camaros har sålts.

Första generationen (1967–1969)

Den första generationen Camaro debuterade i september 1966, för modellåret 1967, på en ny bakhjulsdriven GM F-plattform och var tillgänglig som en tvådörrars coupé eller cabriolet med 2 + 2 sittplatser, och ett val av 230 kubiktums (3,8 liter), 250 kubiktums(4,1 liter) rak sexa ​​eller 302 kubiktums(4,9 liter), 307 kubiktums(5,0 liter), 327 kubiktums(5,4 liter), 350 kubiktums(5,7 liter) och 396 kubiktums(6,5 liter) V8-motorer. Bekymrad över Ford Mustangs framgång, insåg Chevroletchefer att deras kompakta sportiga bil Corvair, inte skulle kunna generera en försäljningsvolym som kunde konkurrera med Mustang på grund av dess bakmotordesign. Till detta kom minskande försäljning, delvis på grund av till den negativa publiciteten från Ralph Naders bok, “Unsafe at Any Speed“. Därför uttalades Camaro som att ha samma konventionella bakhjulsdrivna, främre motorkonfiguration som Mustang och Chevy II Nova. Dessutom var Camaro designad för att passa en mängd olika motorer i motorrummet. Den första generationen Camaro varade fram till 1969 års modell och inspirerade så småningom designen av den nya femte generationen Camaro.

Den första generationen erbjöd en standard-, Super Sport- och Rally Sport-utgåva. 1967 tillkom Z/28-modellen med ränder på huven och bagageluckan, rallyfälgar och en 308 kubiktums (4,9 liter) V8-motor. I Rally Sport-utgåvan var det mer utseendet på själva bilen. Med gömda strålkastare, ventilationsfönster och den mer avrundade bakskärmen. När de tog fram 1968 år introducerades sidomarkeringsljus. Med Camaro 1969 försvann ventilationsfönstren som placerades på 1967 såväl som en mer platt, utdragen bakskärm.

Andra generationen (1970–1981)

Den andra generationen Camaro introducerades i februari 1970 och producerades fram till modellåret 1981, med kosmetiska förändringar som gjordes 1974 och 1978 modellår. Bilen var kraftigt omdesignad och blev något större och bredare med den nya designen. Fortfarande baserat på F-body-plattformen var den nya Camaron lik sin föregångare, med en unibody-struktur, främre underramen, en A-arm framfjädring och bladfjädrar för den stela bakaxeln. Road & Track valde 1971 SS350 som en av de 10 bästa bilarna i världen i augusti 1971. RS, SS-paketen försvann 1972 och återinfördes 1996.

Modellerna Z28 från 1980 och 1981 inkluderade en så kallad Cowl Induction huv med en lucka som öppnades under full gas.

Tredje generationen (1982–1992)

Den tredje generationen Camaro producerades från 1981 (för 1982 års modellår) till 1992. Dessa var de första Camaros som erbjöd modern bränsleinsprutning, Turbo-Hydramatic 700R4 fyrväxlad automatväxellåda, femväxlad manuell växellåda, 14, 15- eller 16-tums hjul, en standard 4-cylindrig motor och kombikupé. Bilarna var nästan 227 kg lättare än sin föregångare.

IROC-Z introducerades 1985 och fortsatte till och med 1990. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) -föreskrifterna krävde en CHMSL (Center High Mounted Stop Lamp) från och med 1986 års modellår. För 1986 var det nya bromsljuset beläget på utsidan av det övre mittområdet av bakluckeglaset. Dessutom försvann den 4-cylindriga 2,5 liters Iron Duke motorn, och alla basmodeller levererades nu med 2,8 liters V6. För 1987 och senare monterades tredje bromsljuset antingen inuti det övre luckglaset eller integrerades i en bakre spoiler (tillval). 1985 var 305 kubiktums (5,0 liter) smallblock V8 tillgängligt med indirekt insprutning som kallas “tuned port injektion” (TPI). 1987 blev L98 350 kubiktums (5,7 liter) V8-motor ett vanligt alternativ på IROC-Z, tillsammans med en automatisk växellåda. Cabrioleten återvände 1987 (frånvarande sedan 1969) och alla levererades med en speciell “20-års jubileumsminnesutgåva” kartficka i läder. 1992 erbjöds ett “25-årsjubileumspaket” som inkluderade ränder och ett emblem på spoilern. Från och med 1988 introducerades 1LE-prestandapaketet, valfritt på gatmodeller och för showroom-tävling i USA och Kanada. Paketet B4C eller “polis” gjordes tillgängligt från 1991. Detta skapade en Z28 i mer subtil RS-styling.

Fjärde generationen (1993–2002)

Fjärde generationen Camaro debuterade 1993 på en uppdaterad F-body-plattform. Den behöll samma egenskaper sedan introduktionen 1967, en kupéform med 2+2 sittplatser (med valfritt T-topptarga) eller cabriolet (återinfört 1994), bakhjulsdrift, 6-cylindrig och V8-motorer. Standard 1993-1995 var en 3,4 liters V6. En 3,8 liters V6 infördes 1995. En 350 MPFI (LT1) smallblock V8-motor, som infördes i Corvette 1992, var standard i Z28 . Valfri utrustning inkluderade traction control vid alla hastigheter och en ny sexväxlad manuell växellåda T-56. 4L60E 4-växlad automatisk växellåda var standard på Z28, men valfri på V6-modellerna som levererades med en 5-växlad manuell som standard. ABS bromsar var standardutrustning på alla Camaros. En begränsad mängd av SS-versionen (1996-1997) kom med 330 Hk LT4 smallblockmotor från Corvette, även om de flesta var utrustade med 275 hk LT1. 1997 års modell inkluderade en reviderad interiör, och 1998-modellerna inkluderade utvändiga designändringar, och en övergång till GMs aluminiumblock LS1 som används i Corvette C5. 1998 var 5,7 liters LS1 den första aluminiummotorn som erbjuds i en Camaro sedan 1969 ZL-1 och hade 305 hk. SS-versionerna (1998-2002) fick något förbättrade avgas- och insugningssystem, större hjul och däck, en något reviderad fjädring för förbättrad hantering och grepp samtidigt som körkomforten bibehölls, en bågformad bakvinge för downforce och annan utväxling för snabbare acceleration än Z28-modellerna. Chevrolet erbjöd en 35-års jubileumsutgåva för årsmodellen 2002. Produktionen av F-Body-plattformen avbröts på grund av bromsad försäljning, en försämrad marknad för sportkupéer och överkapacitet av fabriker, men en helt ny plattform gick till försäljning 2009. B4C Special Service Package för polisen överfördes från och med den 3:e generationen och såldes mellan 1993–2002.

Femte generationen (2010–2015)

Camaro fick en komplett omdesign och ny plattform 2009 för 2010 och femte generationen. Baserat på Camaro Concept 2006 och Camaro Convertible Concept 2006, godkändes produktionen av femte generationens Camaro den 10 augusti 2006. Oshawa Car Assembly-fabriken i staden Oshawa, Ontario, Kanada, började producera den nya Camaro som började säljas våren 2009 som ett årsmodell för 2010.

Efter utvecklingen av Zeta-arkitekturen och på grund av sin position som GM: s globala centrum för RWD-utveckling ledde GM Holden i Australien den slutliga designen, konstruktionen och utvecklingen av Camaro. Produktionen av kupén inleddes den 16 mars 2009 i LS, LT och SS trimnivåer. LS- och LT-modellerna drivs av en 3,6 liters V6 som ger 312 hk för 2010- och 2011-modellerna som är parade till antingen en 6-växlad manuell eller en 6-växlad automatisk växellåda. SS drivs av 6,2 liters LS3 V8 som ger 426 hk och är i par med en 6-växlad manuell. Den automatiska SS har L99 V8 med 400 hk. RS paketet finns på både LT och SS och har 20-tums hjul med en mörkare grå ton, haloringar runt xenonstrålkastarna, en unik spoiler och röda RS- eller SS-märken.

Förutom den ursprungliga Camaro LS-modellen 2012 har Chevrolet tillverkat 2LS-modellen. 2LS-modellen använder en något ändrad bakaxelutväxling än den ursprungliga LS. Med en utväxling på 2,92 hjälper detta fordonet till ca 8 liter per 100 km. 2012-modellen tillåter förare att nå 7200 rpm vilket är högre än tidigare för V6, vilket ger en förbättring av bilens kraft och prestanda. Nästan alla 2LS-modeller har släppts med olika stilar på den bakre spoilern också. 2LS gjordes för en bättre bränsleekonomi än Camaro LS.

Den 1 april 2010 utnämndes Camaro till årets World Car Design of the World Car of the Year Awards.

I slutet av januari 2011 startade produktionen av Camaro cabrioleter 2011. Den första åker till Rick Hendrick via Barret-Jackson bilauktion. Cabrioleten hade samma alternativ som coupé (motorer, RS, SS, etc.). Camaro-cabrioleten lade till ett aluminiumstag över motorn och under växellådan. På grund av jordbävningen Fukushima 2011 var vissa pigment inte tillgängliga för att göra vissa färger.

I november 2011 infördes exportversionen (exklusive japansk version) av Camaro efter en tvåårsförsening. Förseningen berodde på den oväntade inhemska efterfrågan. Exportversionen inkluderade olika bakljus med integrerade backljus och orange blinkljuslampor, större yttre backspeglar med integrerade sidoblinker, en bakre stötfångare utan backljusinsatser och andra ändringar för att följa ECE-föreskrifter.

Även om den inte var i kontinuerlig produktion under hela perioden, markerade 2012 års modellår 45-årsjubileet för Camaro och detta firades med en modell som endast finns i “Carbon Flash Metallic” -färg. Denna upplaga Camaro inkluderade också ett unikt randpaket, röda, vita och blå inre sömmar och 45:e upplaga exklusiva 20-tums hjul. V6 uppdaterades till en 3,6 liters “LFX” -motor som gav 323 hk. SS-modellen fick en uppgradering av hjulupphängningen. Alla modeller fick RS-spoiler och bakljusdetaljer, rattmonterade volym- och radiokontroller och Bluetooth som standard. 2012 ZL1 Camaro inkluderade en 6,2 liters LSA superladdad V8 som producerade 580 hk. Denna motor användes först i Cadillac CTS-V 2009 års modell. Andra funktioner inkluderade ett 2-stegs avgassystem, tillägg av mockasäten, ratt och växelspaksknopp, samt ZL1-exklusiva 20-tums aluminiumhjul. 2012 avslöjade Chevrolet produktionen av Camaro ZL1 Cabriolet 2013.

Camaro 2014 presenterades på New York Auto Show 2013 med en uppdaterad karossoch återkomsten av en Z/28-modell. Uppgraderingarna inkluderade en smalare grill tillsammans med en större och nya dimljus tillsammans med baklyktor som tog formspråk från den ursprungliga första generationens Camaro. RS paketet innehåller lysdioder i både strålkastare och bakljus. Z/28-modellen har en högpresterande 7,0 liters LS7 V8-motor som ger 505 hk, samma motor som används i C6 Z06 Corvette. Den nya Z/28 har uppgraderingar avsedda att förbättra varvtiderna, och som med den ursprungliga Z/28 är luftkonditionering ett alternativ. Z/28-modellen behåller endast en högtalare för säkerhetsbältespåminnelse, det bakre sidoglaset är tunnare, baksäten har lättats och det mesta av karossens ljuddämpande material har tagits bort för att minska fordonets vikt.

Sjätte generationen (2016 – nu)

Den 16 maj 2015 introducerade Chevrolet den sjätte generationen Camaro i Belle Isle park i Detroit. Lanseringen, komplett med tidigare generationers Camaros uppställda, sammanföll med fordonets kommande 50-årsdag.

Försäljningen av sjätte generationen Camaro började i slutet av 2015 och erbjöds i LT- och SS-modeller byggda på GM Alpha-plattformen vid Lansing Grand River-fabriken i Michigan. Alpha-plattformen används för närvarande av Cadillac ATS. Camaro 2016 väger 91 kg mindre än sin föregångare. Över 70% av sjätte generationens arkitektoniska komponenter är unika för bilen och delas inte med någon annan aktuell GM-produkt.

Motor Trend utsåg Camaro 2016 till Årets bil.

Tidig produktion har tre motorversioner: en 2,0 liters turboladdad rak fyra som producerar 275 hk, en ny 3,6 liters V6 som ger 335 hk, medan SS-modellen har 6,2 liters LT1 V8 med 455. ZL1-modellen kommer att använda en superladdad 650 hk LT4 baserad på Corvette Z06, och växellådorna är antingen en sexväxlad manuell eller en åttaväxlad automatisk (2017 ZL1 kommer att ha samma sexväxlad manuell men har en tioväxlad automatisk som tillval.

Camaro 2016 kommer att vara utrustad med både Apple CarPlay och Android Auto funktioner.

För modellåret 2017 återgår prestandapaketet 1LE till Camaro. Paketet bygger på framgången för den tidigare generationen 1LE och erbjuder ökad hantering och banprestanda. Som svar på kundernas efterfrågan erbjuder Chevrolet två distinkta 1LE-paket, både för V6- och V8-modeller, var och en med en satinsvart huv, specifika hjul och mer. 2017 ZL1 Camaro har en toppfart på 330 km/h och en varvtid på Nürburgring Nordschleife på 7:16.4. 2017 ZL1-utgåvan är också en av de första bilarna med en 10-växlad automatisk växellåda, vilket gör den till den mest unika i sin form.

För modellåret 2018 introducerade Chevrolet ZL1 1LE-paketet för Camaro. Det nya paketet testades vara tre sekunder snabbare runt General Motors Milford Road Course än den näst snabbaste ZL1 Camaro. Prestandapaketet ZL1 1LE introducerar förbättrad aerodynamik, en ny racinginspirerad justerbar fjädring och nya lätta smidda aluminiumhjul med Goodyear Eagle F1 Supercar 3R däck skapade speciellt för ZL1 1LE. Sammantaget minskar det nya prestandapaketet bilens vikt med 27 kg jämfört med ZL1. ZL1 1LE delar ZL1: s överladdade 650 hk LT4-motor i kombination med en sexväxlad manuell växellåda med Active Rev Match.

Källa Wikipedia